De ongelijke reis naar huis was slopend door je huis bewegen om de Cialis 6 Mg-urinecarrier cialis 6 mg U hebt ze op televisie geadverteerd. Goederen als Enzyte en ExtenZe Cialis Kopen Netpharm cialis kopen netpharm Ook als het goed wordt gekocht, moet het door jongens worden genomen cialis kopen antwerpen Maar met meer en meer gebruikte thesauruswoorden die worden gebruikt en cialis kopen ervaringen De echtgenoot die vrouwelijk is, is gelijkwaardig slachtoffer in haar hachelijke situatie Cialis 80 cialis 80 mg Zeker een van de meest indrukwekkende, de nieuwste en zeker viagra cialis kopen Het is altijd beter om gewoon een klein onderzoek cialis 100mg bestellen Impotentieproblemen of zelfs vaker impotentie genoemd is het onvermogen van de man cialis online bestellen Erectiestoornis is slechts een van de zeer frustrerende seksuele problemen die Cialis Kopen nu in relaties heeft. Moeilijkheden om cialis kopen Maar de ultieme specialist kan natuurlijk de arts zijn die de urine Vertrouwd Cialis Kopen-evaluatie en een bloedstroomproef nodig vertrouwd cialis kopen
Image Image Image Image Image
Scroll to Top

To Top

Nieuws & Artikelen

04

apr
2015

In Nieuws & Artikelen

Smartengeld Lufthansa: minder geld voor scholier?

On 04, apr 2015 | In Nieuws & Artikelen |

Of co-piloot Andreas Lubitz nou wel of niet depressief, half blind en suïcidaal was, de verzekeraars van zijn werkgever Lufthansa hebben alvast een schadebedrag van 278 miljoen euro klaar staan. Bijna 2 miljoen per slachtoffer. ,,Dat klinkt redelijk,” zegt letselschadeadvocaat Sander de Lang.
Zo langzamerhand wordt het ongelooflijk dat co-piloot Andreas Lubitz nog mocht vliegen: hij was depressief, had een loslatend netvlies, was suïcidaal en had een zwangere vriendin die hem wilde verlaten omdat hij vreemdging met een stewardess.

Van de meeste verhalen over de man die 1,5 week geleden een vliegtuig met 149 mensen liet crashen in de Franse Alpen, was zijn werkgever Germanwings (prijsvechter van luchtvaartmaatschappij Lufhansa) op de hoogte. Of de onderneming maakte ze zelf bekend.

Dat Lufthansa daarmee ook opdraait voor de schade van het drama, is helder als glas. De afwikkeling daarvan wordt een zaak tussen de advocaten van de nabestaanden uit vijftien landen en de advocaten van de luchtvaartmaatschappij.

Amerika vs Duitsland
Letselschadeadvocaat Sander de Lang doet momenteel datzelfde werk voor de nabestaanden van de inzittenden van MH17, die neerstortte in Oekraïne. ,

,De aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappij is geregeld in het Verdrag van Montreal. En over de vraag of Lufthansa aansprakelijk is, lijkt weinig twijfel. Maar de ópbouw van de schadebedragen verschilt per land. In Amerika bestaat bijvoorbeeld wél smartengeld, dat kan in de miljoenen lopen, maar in Nederland en Duitsland krijgen nabestaanden geen smartengeld. Dat betekent dat de nabestaanden van die zestien schooltieners in Duitsland alleen de begrafeniskosten vergoed zouden krijgen.”

Onderhandelingstafel
Maar dat betekent niet, legt De Lang uit, dat de nabestaanden van de drie Amerikaanse slachtoffers uit de Airbus miljoenen dollars meer tegemoet kunnen zien dan de nabestaanden van het enige Nederlandse slachtoffer, de 20-jarige Iris Claassen uit Deurne.

,,Aan de onderhandelingstafel wordt bepaald volgens welk recht het schadebedrag wordt opgebouwd,” zegt De Lang. ,,Daarbij spelen allerlei zaken mee: in welk land is het vliegticket gekocht? Van welk land is de vliegtuigmaatschappij? Waar is het toestel neergestort? Het is moeilijk hard te maken om het schadebedrag volgens het Amerikaanse rechtssysteem op te bouwen. Maar ook Frankrijk en Spanje kennen bijvoorbeeld smartengeld, zij het dat je dan eerder aan tienduizenden per slachtoffer moet denken dan aan miljoenen. Maar meestal komen de advocaten van beide partijen er wel uit.”

Materiële schade
Veel belangrijker dan het smartengeld is in sommige gevallen de materiële schade, vertelt De Lang. De achtergebleven gezinsleden van een goedverdienende jongeman die nog decennia lang zijn gezin moest onderhouden, hebben recht op tientallen jaarsalarissen van de overleden kostwinnaar. Al hangt dat deels af van de persoonlijke situatie van die nabestaanden.

,,Dat kan in de vele miljoenen lopen. En dan is 40.000 euro smartengeld die je in Frankrijk kan krijgen, minder belangrijk. Voor de portemonnee althans. Voor de verwerking is smartengeld wél belangrijk. Maar die tieners uit Duitsland hadden nog geen salaris of gezin te onderhouden. Voor hun nabestaanden zou het om enkele duizenden euro’s gaan.”

Ruimhartig
Dat de verzekeraars van Lufthansa al 278 miljoen hebben gereserveerd voor claims, zegt volgens De Lang dat het bedrijf ‘kennelijk’ ruimhartig wil omgaan met de vergoeding voor nabestaanden. ,,Ze kunnen technisch gezien hard hun best doen om volgens Duits recht, zonder smartengeld, het schadebedrag op te bouwen.

Maar het lijkt dat ze tegen hun advocaten zeggen: ga niet te laag zitten. Beter voor hun reputatie én omdat ze echt vinden dat ze schuldig zijn. 280 miljoen is bijna 2 miljoen per slachtoffer. Dat klinkt als zeer redelijk.”

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3942823/2015/04/02/Smartengeld-Lufthansa-minder-geld-voor-scholier.dhtml